Dit jaarverslag, nummer 35, verschijnt digitaal in de bibliotheek van de website: www.webjozef.nl |
|
Jaarverslag 2023 |
|
Ondanks de ambitie en de verwachting dat mijn tekeningen en schilderijen een functie of betekenis zouden hebben voor de buitenwereld. Het wordt getoond in de etalage, op facebook en instagram of op een tentoonstelling, komt het niet verder dan een schouderklopje of enige likes. Desalniettemin is het mijn dagelijks avontuur en, blijkbaar, voornamelijk voor eigen gebruik. |
|
Dit feestvieren we weer op
het traditionele tijdstip: 40 dagen voor pasen. 18 t/m 21 februari 2023
in hengelo en Oldenzaal. Mijn thema: grensoverschrijding. Als domme grensoverschrijdende
koe ontvang ik de tweede prijs eenlingen in Hengelo. Jurylid bij de optocht
in Oldenzaal. |
|
droog, snel en mooi |
|
Open ateliers 2023 "OAH" |
|
getoond worden: alle tekeningen van de markt en ook die van de vernieuwde markt in kleur. |
|
voorkamer met tekeningen van de markt | achterkamervol schilderijen "in de hangmat" |
verslag open ateliers 2023
!5 juli en 16 juli 2023 Open ateliers Hengelo onder de titel
OAH Thuis ,Paul Krügerstraat 30, presenteer ik in de voorkamer:
86 viltstifttekeningen van het marktplein van Hengelo, zomerschilderij 2019,
olieverfschilderij 1974 "bouwrijp maken" 98x67 en "basiliek"
45x60 uit 2004 . Zaterdag 24 bezoekers. Zondag 32 bezoekers . Het gepresenteerde werk leed onder de belangstelling voor scharme voor het oude huis. |
|
zoals voor Holtland |
|
in juli en september verbleven we tijdens een regenachtige periode in een leegstaande woning in Holtland ,Ostfriesland,.Een huis achter veel groen. | |
Hier ook! "Art Brut"
Paul Krügerstraat 30 Hengelo |
|
Toen ik in 1975 op adres Paul
Krügerstraat 30 kwam te wonen trof ik een markante buurman; Hennie
Westerhof.
Hij woonde met zijn moeder in het aangrenzende deel van twee onder een kap. Hennie, geboren 3 januari 1929, werkte tot zijn pensioen bij de plantsoenendienst. Hij zocht daarna bezigheid. Hij zag zijn buurman, Jozef de Bot schilderen, en dacht aan vroeger, dat hij dat ook wilde maar niet mocht. " ie ? dat kön ie nich" antwoordde zijn vader standaard.Hij was eigenwijs en zelfverzekerd. En al was Leren hem niet gegeven zoals hij zelf zei, hij begon te tekenen. Mensen nog wel. Eerst met trillende lijntjes een klein hoofdje op een groot vel. Allengs werd het een hoofd met romp achter, of beter gezegd, in een tafel. En later helemaal op een stoel en zelfs met de benen over elkaar. Hennie was niet bang. Hij was blij met het resultaat en maakte er meer. Ondanks zijn onhandigheid, dikke vingers, slechte motoriek,
later met reuma, werkte hij geconcentreerd. De tekeningen hebben de intensiteit
van een uitvinding, een eerste keer, een dapper proberen. Ze zijn fris.
Het ontroert. Het inspireet. typisch Artbrut. op 12 april 2003 is Hennie Westerhof overleden en op 16 april op de katholieke begraafplaats begraven. Nu 2023 een mooie gelegeheid aan te haken bij de 5e Art Brut
Biennale in Hengelo. |
|
Zijn bewustzijn van de wereld werd bepaald door zijn direkte omgeving
en van de televisie. in het gebruik van perspektief ervaart hij zichzelf
als het middelpunt. In zijn tekeningen van het landschap zijn het beesten,
bomen en huisjes idiomatisch getekend. Doordat hij lid was van de amateurtekenclub
zijn er veel figuren op een stoel. |
|
Hij reageerde op boeken die
hij aangerijkt kreeg. Veel tekeningen maakte hij naar werk van Michel Tourvieille
uit een boek van Jan Brusse 1976. hij bewerkte werk van Rembrandt, Picasso
en van Gogh. |
|
zoals bij dass tier |
|
geïnspireerd door de tentoonstelling van werken van Armando in het rijksmuseum Twente begon ik ook aan een dier | |
Het
leek zo eenvoudig. De opwinding was van korte duur en dass dier verdween
weer |
|
In Euregioverband trekken in de maand mei
(vermoedelijk de 12de 1998) postkoetsen van kasteel Twickel naar Münster,
om de tocht over te doen, die de Nederlandse gezanten in die tijd moesten
maken, om aan de ondertekening van het verdrag deel te nemen. Oorspronkelijk
vertrok de stoet, met o.a. Adriaan Pauw, de onderhandelaar voor Holland
en WestFriesland, die met de Spanjaarden overeenstemming had weten te bereiken,
vanaf het toenmalige Huys Hengelo. Maar omdat dit kasteel niet meer bestaat,
is er nu voor gekozen om kasteel Twickel in Delden als uitvalsbasis voor
deze historische koetsentocht te nemen; een prachtige entourage. De rijtuigen
worden o.a. bemand met diverse hoge functionarissen en het kan zijn dat
ook Prins Willem-Alexander en premier Kok aan deze tocht deelnemen. |
aan het einde van de vijdaagse koetsentocht bekijkt Prins Willem Alexander even mijn tekeningen in het vredeshuis te Münster |
voor Wim |
|
Wim van Oostrom was een bekende
Hengeloër. Ook ik leerde hem kennen via Riemko Holtrop. in 1988 deed
hij mee aan het foto project "aan tafel" helaas is hij een maand
voor zijn 90ste verjaardag, die gevierd wordt met een overzichtstentoonstelling,
op 21 ktober 2023 overleden |
|
zoals de transformatie |
|
De "verkeersregelaar" uit 2020 verandert in "st maarten" 2023 acryl 70x121,5 | |
Ode aan de haven |
|
In de Möllerwerf, een kunst werkplaats, gelegen aan de haven naast de boekelose brug. In de hal van 350m2 | |
neem ik in december deel aan een open tentoonstelling met 10 tekeningen. | |
het nieuwe chatGTP geprobeerd |
|
De naam 'de Bot' kan afgeleid
zijn van verschillende oorsprongen, afhankelijk van de context waarin je
hem gebruikte. Hier zijn twee mogelijke verklaringen: 1. 'De Bot' als familienaam:
'De Bot' kan een achternaam zijn die afkomstig is uit Nederland of Vlaanderen.
Achternamen zijn vaak afgeleid van bijnamen, beroepen, verhoogde locaties
van persoonlijke kenmerken. In dit geval zou 'de Bot' kunnen verwijzen naar
een persoonlijke beschrijving van een beroep dat verband houdt met een bot,
zoals een visser die op bot vist. Het is echter belangrijk om op te merken
dat ik als AI-model geen toegang heb tot specifieke informatie over individuele
personen en hun achtergrond. |
|
zoals zijn activiteiten |
|
|
|
| |