|
|||
fotokopiemontages in MSTvanaf 15 maart tot 24 oktober 2017 |
|||
2017 | Ziekenhuis MST Enschede |
Vier Fototokopiemontages: Paasvuur, Berg, Zee en Stad zijn als een vervolg op de presentatie in de Vrijhof voor een halfjaar beschikbaar gesteld aan het MST. | |
korte gechiedenis van de fotokopiemontages | Het plakken en knippen via fotokopieeren is
door de digitale versie vervangen. De doehetzelf kopieerwinkes zijn verdwenen.
De grote fotokopiemontages die ik in 2000 gemaakt heb zouden nu via een beamer
gepresenteerd worden. Maar mijn montages hebben nog een vaste maat, bestaan
nog uit materiaal; papier,viltstift en lijm. En daarna de patina van de tijd.
Het begon ermee dat de ervaring die ik opdeed in het dal van de Veneon in 1991 niet paste op een tekening. De bergen waren zoveel groter. De wandeltocht was zoveel langer dat de visuele grootte van A4 niet voldeed. Door de tekening vele malen te kopieren, de kopieën te versnijden en aan elkaar te plakken ontstond er een groter geheel passend bij de ervaring met het wandelen in de bergen. Dit was het begin van kleine op A4 formaat gebaseerde fotokopiemontages |
||
1991 wandeling formaat bxh=30x21 | |||
1991 wandeling 7 versneden kopieën samengevoegd bxh=97x21 | |||
Van 27 oktober tot 8 december 2016 was er een presentatie van grote fotokpiemontages in de Vrijhof van de universiteit Twente | |||
2016 |
Vrijhof Universiteit Twente Enschede |
Het inrichten verloopt voorspoedig. Donderdag 27 oktober werd de tentoonstelling met een openingswoord van Patrick Magnus geopend |
|
De volgende montages zijn er te zien: | |||
in de nis van l naar r |
|||
in de gang van l naar r zee
bxh=186x235 |
|||
|
|||
2005 | Oude politiebureau Hengelo | Ik claim de eerste overloop van het mooie oude trappenhuis. Het is een goede gelegenheid om de fotokopiemontage "zichtlaan" te laten zien en, omdat het om een tijdelijk project gaat, om een muurtekening te maken mijn eerste muurtekening, een experiment. Werkperiode vijf dagen. De tekening, zie illustratie, is geen succes. De verhouding tussen hekwerk en torens is niet overtuigend. De tussenruimtes worden vies van het gummen en de spuitlak vermag dit niet op te vangen. | |
2005 | Schloss Ahaus | Ik teken op locatie. Na enige tijd weet men zonder bijkomende
notitie niet meer waar en wanneer de tekeningen gemaakt zijn. Er rest een
beeld, een goed beeld hoop ik.
We trekken de bergen in, gaan naar zee. We wandelen en klimmen, zonnen en zwemmen. We bezoeken steden met hun kathedralen en musea. Wat blijft is de herinnering aan al deze ervaringen. We ondersteunen deze herinneringen met notities, met foto's en tekeningen. De souvenirs en de tekeningen zijn de stille getuigen. Desondanks klonteren gelijksoortige herinneringen samen tot een ervaring. De zee, de bergen, Frankrijk. Fiets- of autovakantie Dat we ergens zijn geweest is zeker maar daarvan een beeld vormen betekent een nieuw beeld maken. Daarvoor gebruik ik overeenkomstige tekeningen uit verschillende periodes. Kopieer ze, versnijdt ze en monteer ze tot een samenhangend betekenisvol geheel opdoemd. Geen geografie, geen souvenir maar inzicht bepaalt het beeld. Het bevredigt
de wereld begrepen te hebben. In ieder geval ten dele, in ieder geval voor
even. Gestold in een fotokopiemontage. |
|
meer over deze tentoonstelling | |||
2004 | Kunstenaarssociëteit Lambooijhuis Hengelo | de ruimte is beperkt met het paasvuur 275x210 in de hoek | |
2004 | Art Twente | Die éne dag, begin september, dat ik in Hengelo was
werd ik opgebeld. Een uitnodiging van Stichting Heartpool om me te presenteren
op de kunstbeurs Art Twente. De keuze van het werk was vrij en er was veel
ruimte. Data 1 2 3 4 oktober. Inrichten 29 en 30 september. Een mooie grote
stand. Ruimte om fotokopiemontages en enkele schoorsteenstukken aan een nieuw
publiek te laten zien. De stand was snel gevuld met de montages. Er was nog
een lege wand buiten de stand, het einde van de gang. Geschikt voor twee schoorsteenstukken
"Carnaval 1998" en "Zomer 1995". Verlof van Heartpool
en de overbuurstandhouder. De artdirector echter stoof de volgende dag op
me af. "Meneer de Bot" zei hij "haalt u die werken weg. Ze
hangen buiten de stand. Dat is niet toegestaan." " Daarvoor moet
U bij stichting Heartpool zijn" antwoordde ik licht zwetend. Heartpool
reageerde later op de dag, ik was verdwenen, "Wij komen niet aan het
werk van de kunstenaar".
De opening, verloopt feestelijk en lacherig. De werken hangen. Art Twente is bedoeld voor presentatie en handel. Voor alles moet worden
betaald. Voor de handel zijn verkopers nodig. Handel gaat niet om het product maar om het contact, het verhaal. Dat vereist ervaring. Het is een vak dat ik niet zo goed versta. Het was de bedoeling alle dagen aanwezig te zijn. Dat beperkte ik tot drie uur per dag. Het gaat om de juiste uren, om de juiste mensen te treffen. Twee onbekende variabelen. Van directe verkoop geen sprake. Veel later zoekt Kunstverein Ahaus kontact. |
|
meer over deze tentoonstelling | |||
2000 | Werkplaats beeldende kunst Borne | maken en presenteren van de grote montages | |
Het verlangen om fotokopiemontages groot uit te voeren.
Wandgroot. Tekeningen van bos en bomen wilde ik samenvoegen tot Bos. De tekeningen
van bergen tot Berg en die van kust en zee tot Zee. Bos Berg en Zee op wandformaat.
Tekenwerk uit verschillende jaren verwerkt tot drie montages. Dat zou het nieuwste werk zijn. Te bekijken vanaf een picknick tafel alsof men buiten was. |
|||
2000 | aan het werk in de werkplaats | ||
2000 | in de bibliotheek Borne | ||
montage: Twentekanaal bxh=560x43
|
|||
naar bibliotheek |